Vanliga frågor

Kundkraft-avtal

Hur registrerar jag e-faktura eller autogiro?

Det är smidigt att byta till e-faktura eller autogiro. Det gör du genom att söka upp Frendi AB som betalningsmottagare via din internetbank och klicka på “Skicka” – busenkelt!

Tänk på att det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som anmäler.

Varför händer inget när jag loggar in på Mina Sidor?

Efter att du fyllt i ditt personnummer och valt vilken typ av BankID du vill använda för att logga in med så kan set se ut som om inget händer. Men, “Mina Sidor” väntar bara på att du ska öppna ditt BankID och logga in där, sen kommer du in!

Vi vet, det kunde absolut varit tydligare. Vi jobbar på det, men ibland tar saker bara längre tid än man tänkte sig.

Har jag bindningstid?

Ditt avtal via kundkraft med oss har en bindningstid till och med 2019-10-31. Har du frågor kring ditt avtal så kontakta Kundkraft på:

medlemsservice@kundkraft.se

eller via telefon: 0770 175 400

Vad ingår i mitt avtal?

El från 100 % förnybara källor utan fasta kostnader.

Vad kostar det?

Har du fått ett avtal med oss via Kundkraft så har du ett rörligt pris. Ett rörligt pris innebär att priset följer elbörsen Nord Pools upp och nedgångar. Du betalar då Nord Pools spotpris och ett påslag på 16,44 öre/kWh (13,15 öre/kWh ex moms). Påslaget inkluderar elcertifikat, förnybar el och samtliga omkostnader för elen.

Hur säger jag upp mitt avtal?

Som kundkraftskund har du ett avtal med Kundkraft som måste sägas upp. Du kan kontakta dom på mejl: medlemsservice@kundkraft.se eller ringa: 0770-175 400.

Hur kontaktar jag Kundkraft?

Du kan kontakta Kundkraft på mejl: medlemsservice@kundkraft.se eller ringa: 0770-175 400.

Hur gör jag om jag flyttar?

Om du är kund via Kundkraft och ska flytta så kontaktar du dom och meddelar detta. Sen meddelar dom oss din nya adress och så fixar vi elen dit.

Du kan kontakta Kundkraft på mejl: medlemsservice@kundkraft.se eller ringa: 0770-175 400.

Hur ser avtalsvillkoren ut?

Då du har ett avtal med Kundkraft så gäller deras avtalsvillkor, kika gärna på deras hemsida: www.kundkraft.se.

Frendi-avtal

Vad ingår i mitt avtal?

Det korta svaret: elhandel.

Det lite längre svaret: Som kund har du två olika avtal. Det ena är ett elnätsavtal, med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor. Det andra är ett elhandelsavtal, med det företag som du köper el av, ditt elhandelsföretag. Vi är ett elhandelsföretag.

Utöver dina elnät- och elhandelskostnader tillkommer energiskatt, avgift för elcertifikat (för att gynna utbyggnad av el från miljövänliga energikällor), andra avgifter till myndigheter (för elsäkerhet, nätövervakning och elberedskap) samt moms. Energiskatten skiljer sig inom Sverige, medan avgiften för elcertifikat varierar mellan elhandelsföretagen. Momsen och andra myndighetsavgifter är desamma i hela landet.

Vilka typer av avtal har ni?

Vi tycker att elbolagen krånglar till det med för många olika typer av avtal. Vi gillar att hålla det enkelt. Vi erbjuder ett avtal med rörligt pris, ingen bindningstid och ingen uppsägningstid. Enklare kan det inte bli enligt oss.

Är det miljövänlig el?

Allt vi säljer är självklart förnybar el. Det betyder inte att vi drar en sladd från vindkraftverket eller solpanelen till din bostad, det hade blivit för dyrt (och alldeles för många sladdhärvor) men vi köper in lika mycket förnybar el som du förbrukar och påverkar därmed efterfrågan på förnybar elproduktion.

Vad kostar det?

Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris för elen, samt för elcertifikat och miljöval. Det vi lägger till är ett påslag på 2,5 öre/kWh och en månadsavgift på 29kr/mån.

Vårt inköpspris för elen utgörs av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med
månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät. Månadens rörliga elpris sätts först efter att månaden har avslutats, eftersom det är först då spotpriset är känt för samtliga timmar och dagar i månaden.

Har du fått ett avtal med oss via Kundkraft så har vi en annan modell som du kan läsa mer om lite längre upp på sidan.

Har ni bindningstid eller uppsägningstid?

Vi har ingen bindningstid och ingen uppsägningstid. Vi ska vara tillsammans för att vi vill, inte för att vi måste!

Om du är kundkraftskund är du dock bunden till deras avtal i 1 år.

Hur gör jag om jag flyttar?

Grattis till nya lyan!

Om du ska flytta så måste du tyvärr höra av dig till din nätägare, den skickar sen ett meddelande till oss om att du inte kommer bo kvar där du bor nu.

Om du vill flytta med ditt el-avtal med oss till ditt nya ställe så är det bara att skicka oss ett mejl (hej@frendi.se) eller hojta här på chatten så fixar vi det.

Hur säger jag upp mitt avtal?

Det är bara att skicka ett mail till oss på hej@frendi.se eller meddela oss här på chatten.

Är du kund hos Kundkraft är det dom du måste meddela, det gör du enklast genom att maila dom på medlemsservice@kundkraft.se.

Vad innebär ett enkelt avtal?

Elmarknaden är inte så enkel. De flesta andra energibolag erbjuder fast, rörligt och mixpris med olika avtalslängder, uppsägningstider och brytkostnader. Det är för jobbigt! Vårt (enda) avtal är helt rörligt, dvs allt från Nord Pools spotpris till elcertifikat och miljöval (urpsrungsgarantier för förnybar el). Det enda som är fast, och som möjliggör att vi kan finnas, är ett påslag på 2,5 öre per kWh och 29kr/mån för att hantera din förbrukning, faktura, kundservice och allt annat som behövs för att du ska få el.

Hur ser avtalsvillkoren ut?

Vad kul att någon vill läsa våra avtalsvillkor! Åsa spenderade en hel dag på att skriva dom så hon blir jätteglad nu.
Här hittar du våra avtalsvillkor:
Frendis avtalsvillkor
Elbranchens allmänna avtalsvillkor EL2012K (rev)

Vad innebär rörligt pris?

Ett rörligt pris innebär att priset följer elbörsen Nord Pools upp och nedgångar.

I lite mer detalj: vårt inköpspris för elen utgörs av den nordiska elbörsens elpris timme för timme sammanvägt med
månadens elanvändningsprofil i ditt elområde, balanskostnad samt kostnader till den nordiska elbörsen och Svenska Kraftnät. Månadens rörliga elpris sätts först efter att månaden har avslutats, eftersom det är först då spotpriset är känt för samtliga timmar och dagar i månaden.

Faktura och betalning

Hur registrerar jag autogiro eller e-faktura?

Det är smidigt att byta till e-faktura eller autogiro. Det gör du genom att söka upp Frendi AB som betalningsmottagare via din internetbank och klicka på “Skicka” – busenkelt!

Tänk på att det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som anmäler.

Var kan jag se mina gamla fakturor?

Dina gamla fakturor finns sparade så att du kan titta på dom på “Mina sidor”.  Det är enkelt att logga in med BankID sen väljer du bara fakturafliken och voilà!

När förfaller min faktura?

Våra fakturor förfaller vanligtvis den siste i månaden, lite beroende på om där är några röda dagar i samband med faktureringen.

Hur ofta blir jag fakturerad hos Frendi?

Du får din faktura en gång i månaden. Den skickas ut runt den 8:e varje månad och har förfallodag runt den 30:e.

Jag får fakturan på e-post men vill byta e-postadress?

Byta e-post? Låter som ett stort jobb för dig, men oroa dig inte, hos oss är det enkelt. Det är bara logga in på “Mina sidor” och uppdatera adressen där.

Vilka betalningsalternativ finns det hos Frendi?

Just nu tar vi endast pengar som betalmedel.

Sättet att få dessa pengar till oss kan dock variera: du kan betala via din internetbank till vårt bankgiro, använda e-faktura, autogiro eller betala via Kivras betallösning.

Vi funderar på att sätta upp swish, hade det varit intressant?

Hur får jag min faktura?

Vi vill skicka all vår kommunikation digitalt, så fakturan kan du få via e-faktura, e-post eller Kivra.

Vet du något annat digitalt sätt du vill ha fakturan på så hör gärna av dig, vill vill ständigt utvecklas och bli bättre!

Tillkommer det några fakturaavgifter?

Svar: absolut inte!

Kan jag få min faktura via Kivra?

Japp, det går jättebra att både få fakturan och betala den via Kivra. Är du redan ansluten till Kivra kommer din faktura dit automatiskt. Vill du ansluta dig så gör du det på kivra.com.

Kontakt

Hur kontaktar jag er på Frendi?

Vi vill gärna bli kontaktade på facebook, chatten eller mail! Har du vägarna förbi Malmö är du självklart välkommen in på en kaffe med!

Varför kan jag inte ringa er?

Egentligen har vi inget emot att prata i telefon, men vi är helt digitala i allt från papper, fakturor och kundservice då vi vill värna om miljön och spara in på kostnader, så att du kan få ett så bra avtal som möjligt. Du kan kontakta oss på facebook, maila hej@frendi.se eller chatta med oss här på sidan. Vi hörs!

Vad gör jag om jag inte är nöjd?

Du får gärna kontakta oss på hej@frendi.se så gör vi vårt bästa för att reda ut dina funderingar. Om du vill att någon oberoende ska titta på ditt ärende så har vi samlat lite länkar till dig här nedanför.

Rådgivning

Konsumenternas energimarknadsbyrå, som kostnadsfritt informerar, ger råd och vägleder i frågor som rör elmarknaden.
Kommunala konsumentvägledare finns i de flesta kommuner.

Omprövning

Energimarknadsinspektionen (EI) är en tillsynsmyndighet som ser till att energimarknaden fungerar så bra som möjligt.
ARN (Allmänna reklamationsnämnden) kan du vända dig till om du inte är nöjd med ett beslut från Frendi.

Dina rättigheter

Ellagen innehåller särskilda kapitel som är viktiga för dig som konsument – ta gärna del av dina rättigheter.